Biografie

Hanneke, 40 jaar jong, levend in ‘s-Hertogenbosch en bezield door muziek. Vooral melodische zang met akoestische sounds vind ik erg mooi, waar je helemaal ‘in’ wordt gezogen en je even daar ‘bent’.
Het wordt jou…
Ik houd van allerlei stijlen en ik heb ook ervaring met verschillende vormen en genres. Zoals ensembles, musical, solozang, bigband rehearsals, trio- en combo’s, koorzang, gezongen op bruiloften of begrafenissen en podia van allerlei voor allerlei…
Dit in klassieke, country, pop- en soft-rock en de laatste jaren onder meer jazzy sounds en feels (zoals ze daar zeggen). Mijn voorkeur heeft vooral easy-listening en jazz/blues sounds, waar ik mijn emotie goed in kwijt kan en waar mijn stem zich goed toe leent.

Kindertijd:

Ciske de Rat op de schommel met ‘had ik maar iemand om van te houwuuuu…´!

Basisschool:

Kinderkoor,  ‘semper crescendo’

Het niveau van mijn zang werd beter toen ik op de basisschool bij ‘semper crescendo’ ging; een kinderkoor.
Ik bleek een sopraan, een hoge stem en zong graag samen en in de akoestiek van de kerk, waar mijn stem volledig tot haar recht kwam.

Middelbare school: Orféon

Na ‘Semper Crescendo’ ging ik door naar het volgende koor: ´Orféon’. Daar vervolgde ik mijn reis met sopraanpartijen onder leiding van onder andere Edith de Hommel, onze dirigente.
Onder haar bezielende leiding hebben wij op veel verschillende plekken gezongen, aan zangwedstrijden meegedaan en onder andere high-lights van de musical Hair van Andrew Loyd Webber opgevoerd in musical-style. Dat vond ik echt gewéldig!

Instrumentaal:

Naast het zingen heb ik tegelijkertijd een muzikale basis meegekregen via blokfluitles op de basisschool en daarna pianolessen bij de muziekschool in omliggende dorpen.

Adolescent:

Om mijn zang naar een hoger plan te brengen, ging ik, toen ik achttien was, zanglessen volgen bij Liesbeth Schins. Zij gaf les in ‘lichte zang’ en was klassiek onderlegd. Daar kreeg ik een goede basis op het vlak van techniek bijgebracht. Liesbeth haalt het beste uit mij: met haar achter de piano, kon ik vijf toonladders maken en de hoge cis uit het nummer van Elizabeth aan; een opvallende hoge, zuivere klank en een geweldige prestatie van ons samen. Ik leerde onder meer vanuit buikademhaling te zingen en gebruik te maken van de klankkasten in je gezicht, waar je resonance maakbaar is Dit startte in 1999-2000. Met haar heb ik soms gezongen bij recitals binnen of buiten.

Volwassen 20/30:

Na een aantal zanggroepjes, audities voor bands in mijn jaren als twintiger en nadat ik wederom aan een musical had meegedaan, dit keer ‘Moulin Rouge’, heb ik als dertiger onder meer jazz ‘ontdekt’. Eerst door ernaar te luisteren en deelname aan masterclasses van de jazz-werkplaats te Den Bosch. Ook volgde ik jazz-zanglessen bij Liset van Hoorn van Musicare en een paar singer-songwriting lessen bij Odette Sorber, beiden top- leraressen; jong, ambitieus, afgestemd en zeer creatief op specifiek en allerlei gebied!
Odette is bovendien de oprichtster en directrice van Musicare, samen met haar man en gitaarleraar, Tim van Baalen.
Toen ik 34 was ben ik uiteindelijk via Diewertje de Niet, een jazz-zangeres uit Den Bosch die ik ken via de jazz-werkplaats en jamsessies, voorgesteld aan Marc Baghuis, bandleider toentertijd van de bigband, de zogenoemde ‘sublime- band’.

Samen met hem heb ik me in 2,5 jaar naast mijn werk als begeleider, drie sets eigen gemaakt van onder meer swing- muziek. Daarbij werden we begeleid door orkestbanden, een live- drummer en pianist. Ik zong en was gelijktijdig mijn eigen tweede en derde stem.
Een jaar later ben ik met internationaal bekend jazz- zangeres Ilse Huizinga, met één van haar zangvakanties meegegaan, naar Praag, en heb privé-zanglessen van haar gekregen… We oefenden op straat en traden uiteindelijk op een jazz-boat. Mijn eerste ervaring met een live- combo; iets wat me zat als gegoten!

Hanneke Ilse Praag

Ik merkte ook tijdens de repetities van ‘de sublime- band’ dat ik spontane improvisaties met drummer en pianist het leukste vond. In vrijheid samen, met zang en instrumenten en als je geluk hebt ontstaat er ´magical´ synergie. Dat maakte mij heel gelukkig!
Vandaar dat ik na een pauze, me in februari 2019 heb aangemeld bij de DJAM- acadamy te Amsterdam, voor combo-les en zangles. Hier kreeg ik wederom privé-lessen van Ilse Huizinga.
In 2020 heb ik de keuze gemaakt om meer ruimte te geven aan het professioneel neerzetten van muziek in mijn leven. Ik heb opnieuw contact opgenomen met Marc Baghuis, pianist en tevens componist, leraar en producer.
Samen hebben we ondertussen menig cover eigen gemaakt en ik focus me nu wederom op een repertoire van de ‘Roaring Twenties’, 30’ties en 40’ties…
Lekker vrolijk en levendig! Dit zijn voorbeelden voor mij van hoe je muziek in een modern jasje steekt, het vernieuwt, verandert en je muziek kunt maken op een manier die tijdloos is en universeel goed klinkt.